Hipt med Aurlandssko


Av: Gullaug Pless

Et tåkeslør danser ned langs ruvende fjellsider i fjordlandet. Det er litt sol, truende skyer og et spisst drag i luften. Her så Aurlandsskoen dagens lys for hundre år siden.

 

Jeg er selv så heldige å ha et par  blå Aurlandssko. Her på bygdetunet Otternes i Aurland,  sammen med utviklingssjef Birgittha Sandström i Flåm AS. Birgittha sine Aurlandssko er brune.

Jeg er selv så heldige å ha et par blå Aurlandssko. Her på bygdetunet Otternes i Aurland, sammen med utviklingssjef Birgittha Sandström i Flåm AS. Birgittha sine Aurlandssko er brune.

Over 100 år gammel skohistorie

Man mener det var de britiske lakselordene helt tilbake til 1880- årene som inspirerte til storstilt skoproduksjon i Aurland. Lakselordene hadde behov for skoreparasjoner og tok kontakt med skomakerne i Aurland som man antar ble inspirert av engelskmennene. Den aller første skoen kom på markedet i 1908. Nils Tveranger utviklet skoen som var helt ulik dagens Aurlandsko. Den var mer forseggjort med både snøring og ører. Et smykke. Skoen ble etter hvert også mønsterbeskyttet som nasjonalsko.

aurlandssko-bergensutstillingen-1910_595

 

aurlandssko-8bit-c128

Nostalgi og barndomsminner

På 1930 tallet så Aurlandsmokasinene dagens lys, skoen ble siden omdøpt til Aurlandskoen og er den populære skoen mange husker. Aurlandsskoen var en populær sko for begge kjønn etter 2. Verdenskrig. I dag ser den fortsatt ut som den gjorde det på -30 tallet, og det er svært mange nordmenn som har både minner og historier knyttet til lærskoen med hull i «pløsen» tilpasset en tiøring.

IMG_6400

The penny loafer – trenden med mynt i skoen er selvsagt fra Amerika!

Læret til skoen ble bestilt fra Borge Garveri, samme leverandør som til kjente merkevarehus som Gucci, Prada og Calvin Klein. I dag leveres læret fra ulikt hold.

På den lyseblå «mimreveggen» i visningssenteret leser vi ett av flere sitater:

«Ti øre i skoen, nei det kunne ikkje alle ha. Det var berre viss du hadde fast følge, det»!

På det meste var det 19 skomakerverksteder og 100 ansatte knyttet til skomakeryrket i Aurland. I dag er det en kun en håndfull skomakere igjen i Norge. Men sakte produksjon og solid håndverk er en trend, så kanskje vi vil se flere produsere sko enn Aurlandsskoen Skofabrikk og designselskapet Haik etterhvert.

Grønne Aurlandssko

Nye og sterke eiere med fokus på fremtiden
I 2008 tok Aurland Ressursutvikling (nå Flåm AS) over som eiere av Aurland Skofabrikk. Aurland Ressursutvikling er mest kjent for den vellykkete utviklingen av Flåmsbana, som i dag er en av Norges aller største turistattraksjoner. Flåm er Norges ledende turistdestinasjon.

Tilbake til produksjon av skoen;
– Vi avdekket at maskinparken var i dårlig stand da vi tok over. Sålen på skoen satt dessuten veldig dårlig. Lærsålen er i dag byttet ut med gummisåle på de nye skomodellene. Og vi har brukt et par år på å skifte ut deler av maskinparken for å være rustet til å skape et økonomisk fundament, sa den tidligere og fungerende daglig leder Arve Tokvam i 2011. Vi ønsker å ivareta tradisjoner og solid håndverk. Sommeren 2009 ble det etablert ett nytt visningssenter for Aurlandskoen på Vangen etter samme modell som Economusée i Canada og som det eneste i Europa. Lokalene er knyttet sammen med skobutikken og ligger rett over produksjonslokalene, i lokaler med strategisk beliggenhet rett ovenfor kaia i Aurland sentrum.

Aurlandssko i friske, nye farger

Aurlandssko i friske, nye farger

Så nye muligheter i 2011
Etter prøvekolleksjonen med gummisåle, i mykt semsket skinn og trendy farger, økte salget av sko igjen i Aurland. Flåm AS,  har gått inn med full krafft for å skape et nytt turistfyrtårn i kommunen, i tillegg til det de har skapt i Flåm. I Aurland kan du nå ta en tur innom det hvite huset, kjøpe sko i butikken, møte håndverket og se hvordan sko av høy kvalitet blir laget. Ideen om å lage designprodukter og limited editions kom dette året.

Ny vår med redesign av Haik
I 2015, har den berømte Aurlandsskoen sett en ny vår med designbyrået Haik i Oslo og konseptet «å kle seg for suksess». Med tanke på tiøringen i «pløsen» på Aurlandsskoen, var det naturlig for designbyrået Haik i Oslo å ta kontakt med Aurlandsskoen og søke et samarbeid.

Et moteikon
Moteikonet penny loafer har vært en del av Wall Street uniformen siden syttitallet, i mange år er den dyrket av hippe universtetsstudenter. Og hvem husker vel ikke Michael Jackson med sine skinnende Penny Loafers på åtti-tallet. Haik har redesignet Aurlandsskoen med hard hånd. Utklipte hull, gull, håndmaling og lakkerte såler er elementer som er tilført skoen og som gjør skoene nesten ugjenkjennelige.  Det er en spesiell sko, men den selger godt i skolandet Italia og asiatene viser stor interesse for Haik sin versjon. Skoen appellerer til motenerder world wide. I Norge har salget tredoblet seg i år, ref Haik.
– Kilde Aftenposten.

Turister i Flåm og hipstere fra hele verden
Mens Haik utvikler nye modeller, er det full fart i skobutikken i Flåm. Kolleksjonen er utvidet med andre lærprodukter som flettebelter, Iphone vesker, Ipad mapper og Tote bager blant annet. Aurlandsskoen fins fremdeles i den originale brune varianten. Du finner i tillegg  sko for seilentusiaster – en for babord og en for styrbord, sko i pastellfarger og blanke sko i knallfarger.

-Til denne sjarmerende butikken, strømmer det turistene som vil sikre et stykke Norge med seg hjem. Nordmenn kommer for å kjøpe med et minne og en klassisk sko, forteller Julie Sandström Hagen.

Julie er kunstsstudent ellers i året, men elsker jobben i skobutikken om sommeren. Parallellt jobber designbyrået Haik  i sentrum av Oslo med produksjon rettet mot en hippere og enda mer motebevisst målgruppe over hele verden.

 

Aurlandsko Flagstore i Flåm

Aurlandskoen med egen butikk i Flåm

 

Julie Sandström Hagen er kunststudent som virkelig brenner for sommerjobben i butikken i Flåm.

Julie Sandström Hagen er kunststudent som virkelig brenner for sommerjobben i butikken i Flåm.

FAKTA

Aurland Skofabrikk ligger i kommunesenteret Aurland, i Aurland. I lokalene er det i tillegg til produksjonslokaler, butikk og visningssenter. Aurland Skofabrikk er med i det internasjonale nettverket economusée. Nettverket organiserer og utvikler små spesialiserte virksomheter innen kunsthåndverk og tradisjonelle håndverksfag.

Aurland Skofabrikk er medlem i Économusée Northern Europe, som ble etablert i april 2008. I tillegg til Norge er Island, Færøyane, Irland og Nord-Irland med i organisasjonen. Aurlandskoen Économusée åpnet 1. juli 2009, som det aller første i Europa og under Économusée Northern Europe. Economusée er et solid utprøvd canadisk konsept med utspring I Quebec provinsen. Formålet er å ta vare på, utvikle og vise frem tradisjonsrike håndverk og kunnskapen om disse.

I Flåm er det etablert en butikk (flagshipstore) for Aurlandsskoen.

Aurland Skofarbikk  har i dag 6 helårsansatte og produserer årlig 6000 skopar, samt vesker og tilbehør.

 

Klipp fra Wikipedia om Aurlandskoen

Aurlandskoen er ein tradisjonsrik, mokasin-liknande sko i naturfarga eller svart lêr. Nils Tveranger starta produksjon på 1800-talet etter å ha henta inspirasjon frå indianske mokasiner i USA. Skoen vart tidlegare produsert ved fleire skoverkstader i Aurland. På det meste, på 1950- og 60-talet, vart det produsert 30-40 000 par pr. år. I dag vert det produsert 3-4000 par ved den einaste attverande fabrikken, Aurland Skofabrikk.

 

 


Om Gullaug Pless

FEELGOOD magasinet er min lidenskap, min idé, mitt livsprosjekt. Det handler om hvordan jeg ser verden og det jeg ønsker å formidle. Det er mine impulser skapt med min briller på, men også andres, mennesker som deler den samme ideen, livsfilosofien, og som har den samme formidlingsgleden som jeg selv har. Jeg er nysgjerrig og trigges av det ektefølte, det som skapes med pasjon og hengivenhet. FEELGOOD er et univers av godhet, et rom der jeg ønsker å formidle og dele gode sider av livet, det å leve og det å være menneske i travelhetens tid, her og nå i et rolig tempo. Reise og oppdage steder, kulturer, se god kunst, fin design, smake velsmakende mat, dele, gledes og leve litt langsommere. Menneskelige møter gir meg stadig ny innsikt i det å være, jeg prøver å forstå, se, være nysgjerrig og gjenskape møter slik at du kjenner det på pulsen gjennom min penn. Ta en titt på min instagrakonto #feelgoodmagasin. Her deler jeg inntrykk fra mine reiser, øyeblikk som gir meg god energi, som beriker, gir næring til sansene, som gir ro, men også livsglede og energi. Det behøver ikke være ekstragavant, gjerne nedpå og lavmælt, men kan også være storslått og vidunderlig. Jeg håper også man kan lære noe, se og gripe muligheter når alt er som på det mørkeste. Optimisme og takknemlighet vil alltid være viktig for meg. Feel good and do good, er min visjon og står som en lederstjerne i mitt liv og i mitt prosjekt.

Legg igjen en kommentar