Skaper skrivekunst i den digitale tidsalder


 

Av Gunnhild Bjørnsti
FotoHelene Moe Slinning, Christopher Haanes

Christopher Haanes har interessen for kalligrafi i blodet. To i hans familie, en bestefar og en oldefar, var begge kalligrafer. Christophers irske far, Patrick Byrne, var en god amatørkalligraf. Han ga Christopher den første spesialpennen og verket Johnston’s Writing, Illuminating & Lettering som inspirerte ham til å øve seg på skrivekunst.

 

 

FEELGOOD: Christopher, kan du fortelle om noen viktige begivenheter som fikk deg til å satse på kalligrafi

Christopher Haanes: Da jeg fikk min første bredkantede fyllepenn var jeg ni år, og min irske far var på besøk. Han demonstrerte noen kruseduller og gotisk skrift på en serviett på Møllhausen på Majorstua. Min søster og jeg fikk hver vår penn. Jeg lekte meg en del med pennen, og fikk etterhvert tilsendt noen alfabeter og slikt som jeg kopierte.

Skriveinteressen varte noen år, så ble pennen lagt i en skuff. Den ble ikke tatt i bruk igjen før Christopher startet på videregående og skulle skrive stil om ”Skrivekunstens historie”. Han begynte også å skrive poesi på fritiden og nedtegne sitater fra bla. Lawrence Ferlinghetti, Jack Kerouac og Walt Whitman. I perioder jobbet han på café, og brukte god tid på å skrive pene menyer på tavlene. Gjennombruddet kom imidlertid da han startet på kunstskole i London.

FEELGOOD: Hvilke personer har vært viktige for deg i din kunstneriske karriere og utvikling?

Christopher Haanes: Jeg vil si Ann Camp, min lærer på kalligrafiskolen i London. Et meget spesielt menneske med et skarpt blikk og et analytisk sinn. Også Susie Taylor, hun var en kollega og kurator for The Harrison Collection i San Fransisco Public Library i mange år, men døde nå nylig. Susie var et varmt og rikt menneske som jeg hadde et sterkt bånd til. Av kalligrafiske forbilder må jeg nevne Hermann Zapf, kalligraf, typedesigner og bokdesigner. Han ble 93 år og har etterlatt seg en rik arv av bokstavformer. Nå er det selvsagt mange som har påvirket meg, kunstnerisk, kalligrafisk og menneskelig, og det er ikke alltid lett å si hva som er hva.

Interessen for både litteratur og kalligrafi ble også vekket på en reise i Assisi, Italia. Christopher var på interrail men på grunn av heftige regnskyll ble han værfast i mange dager og han begynte å skrive på buddhistiske vers fra Dhammapada. Skriveutstyret var ikke det beste, men engasjementet våknet til liv.

 

FEELGOOD: Kan du fortelle hva kalligrafi betyr for deg?

 Christopher Haanes: Kalligrafi er et ord som stammer fra gresk «kali» – god, og «graphein» som betyr å skrive eller risse. Det vil si ”god skrift”. For meg personlig er det en måte å betrakte bokstaver på som innbefatter en respekt for strøket, selve pennestrøket, og forholdene mellom strøkene som da utgjør bokstavene. I utførelsen av strøket ligger det for meg en egen verden som jeg ikke blir lei av å utforske. Så er det i tillegg noe ved å kunne skape bokstaver som har en egenverdi samtidig som de tjener en funksjon; de kan leses. Slik som en god tekopp kan se vakker ut, men samtidig være god å holde i hånden og drikke te fra.

 

FEELGOOD: Hva skjer når du skriver og skaper med hendene? Er du helt til stede som i en meditasjon?

 

Christopher Haanes: Det er det veldig vanskelig å forklare for en som ikke har gjort kalligrafi selv. Jeg forsøker selvsagt å være så oppmerksom som mulig omkring alt som skjer, da særlig pennen, blekket og papiret. Disse må klaffe, og det må oppstå en samenighet. Det hender jeg bruker flere timer på å få til dette. Det kan innebære å blande mer vann i blekket, bruke sandarak-pulver på papiret, eller bruke et annet papir, bytte skriveredskap, i det hele tatt: Det som fungerte for noen dager siden trenger ikke å fungere i dag. Jeg legger stor vekt på sittestilling og pust: Skriving er i kalligrafisk forstand en forlengelse av kroppen, og pennen en slags protese.

 

Mange sitter mye med nettbrett, PC og mobiler i dag, både unge og godt voksne taster og trykker i vei. Håndskriften vår lider. Alt skal gå så fort.

 

FEELGOOD: Hva kan du fortelle om skrivekunst i vår digitale tidsalder?

Christopher Haanes: Kalligrafien har endret seg. Det er færre oppdrag i form av logoer og overskrifter, folk bruker skriveskrifter, altså fonter som ser skrevne ut. Jeg gjør mer undervisning, særlig i utlandet. Det er vanskelig å få til undervisning kun på nettet. Kalligrafien er blitt internasjonal i videste forstand. Samtidig dør håndskriften ut, også i skolene, det er mindre kompetanse på sammenhengen mellom kalligrafi og typografi på designskolene. Jeg ser visse trender blant yngre folk: Håndskrevne tavler i viktoriansk ånd, noe blysats dukker opp, det er en viss interesse for ornamental løkkeskrift. Men jeg er ingen optimist. Dette er et Sisyfos-arbeid. Vi trenger nytt blod, unge mennesker, men samtidig seriøse utøvere som er villig til å gjøre alt arbeidet som skal til for å bli god. Det er for mange dårlige Instagram-helter.

 FEELGOOD: Underviser du i Norge?

Christopher Haanes: Oslo har jeg hatt noen kurs i hverdagsskrift/håndskrift og gir også privattimer på forespørsel.

FEELGOOD: Hvor får man kjøpt det man trenger av utstyr?

Christopher Haanes: Noen materialer kan man kjøpe på KEM i Brenneriveien. Ellers selger John Neal Books alt man trenger på postordre fra USA.

 FEELGOOD: Hvilke oppdrag jobber du med i år? 

Christian Haanes: Jeg har laget egne arbeider, startet et online korrespondansekurs, undervist workshops i Italia og Belgia, samt designet en antologi med tekster om kjærlighet for Font forlag. Jeg jobber også med en håndbok i kalligrafi på engelsk, et prosjekt som har tatt mange år.

FEELGOOD: Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

Christopher Haanes: Det finnes ingen vanlig arbeidsdag. Det kan være perioder jeg verken har oppdrag eller er spesielt inspirert, og da vil jeg kanskje jobbe mer med artikler og med å rydde i gamle arbeider. Og det kan være perioder med undervisning i utlandet, noen ganger så mange som fem på rekke. Uansett liker jeg best å jobbe med kalligrafi om kvelden og natten, da får jeg roen over meg til å yte mitt beste, avslutter Christopher Haanes.

 

 

Om Christopher Haanes

 

Christopher Michael Haanes (født 29. juli 1966 i Cheltenham i England) er kalligraf, grafisk designer, lærer og sakprosa-forfatter innen fagfeltene kalligrafi, type- og bokdesign. Han er utdannet ved Roehampton Institute i London under Ann Camp fra 1987 til 1989. Haanes har undervist ved Westerdals School of Communication (tidligere Skolen for Grafisk Design) siden 1990. Han har holdt kurs i kalligrafi i England, Nederland, Belgia, Tyskland, Frankrike, Italia, Sverige, Hongkong, Japan, USA, Canada, New Zealand og Australia. Haanes’ arbeider er gjengitt i en rekke utenlandske magasiner og bøker, blant annet i Letter Arts Review. Han har hatt flere separatutstillinger.

 

Haanes har skrevet og designet to håndbøker i kalligrafi: Håndbok i kalligrafi (Aschehoug 1994) og Kalligrafi, veiledningshefte (NRK Fale 1997), samt en samling essays og korttekster, Bokstavelig (Aschehoug 2004). I 2008 utkom ABC for voksne og Abstracts på House of Foundation. En engelsk utgave, ABC for Adults ble utgitt av forfatteren i 2013. Han har i tillegg skrevet artikler i Snitt og D2.

 

Christopher Haanes har vært medlem av The Society of Scribes and Illuminators siden 1989. Der er han eneste medlem fra Skandinavia.

 

Kilde: Wikipedia

 

—–

Dette er kalligrafi:

Kalligrafi kommer fra det greske ordet kalos som betyr «skjønn» og graphein som betyr «å skrive». Kalligrafi står for: skjønnskrift, kunsten å skrive vakkert og skrivning som kunst.

 

I kinesisk og japansk kunst har kalligrafien hatt en sterk stilling i 2000 år. I Kina har man bedrevet kalligrafi helt siden man begynte med myke pensler under Han-dynastiet. I dette kulturområde betyr kalligrafi vanligvis penselskrift, selv om man nå også kunne tale om «kalligrafi med penn». Kalligrafi var i det gamle Kina en av «de fire kunster», og kunsten har fortsatt en meget høy status.

 

Arabisk kalligrafi har sitt utspring i ønsket om å gi Guds ord den skjønnest mulige jordiske form, og kalligrafien har utviklet seg sammen med arkitekturen til å bli den mest betydningsfulle kunstart i den islamske verden. I moderne tid dyrkes kalligrafi av sufier som meditativ disiplin og av kunstmalere som en form for abstraksjoner.

 

I Vesten anvendes primært et bredkantet skriveredskap, og dette redskapet bidro til å utforme og prege vestlig skrift fra romernes tid (100-tallet) til oppfinnelsen av boktrykkerkunsten på 1400-tallet. I renessansen var litera antica (antikvaskriften) først en håndskreven bokstavform som så ble utgangspunktet for bokskriften. Denne bokstavformen er fremdeles anvendt i bøker og til kontinuerlige tekstmengder. I 1906 bidro Edward Johnston til en renessanse for vestlig kalligrafi, blant annet med sin bok ‘‘Writing, Illuminating and Lettering’’. I dag er kalligrafi en selvstendig kunstform, og en viktig øvelse for designere samt et håndverk i seg.

Kilde: Wikipedia

 

—-

Tanker fra Gunnhild Bjørnsti, journalist:

 

–Når jeg ser på Christopher Haanes sine arbeider, tenker jeg på eventyr, noe mystisk og magisk. En mulighet for å åpne opp til en hemmelig verden. Det er som om bevegelsene i bokstavene har energi, de danser, de røper litt men ikke alt. Jeg blir likeledes engasjert og nysgjerrig når jeg mottar en konvolutt i posten med vakker håndskrift, eller ser et bokomslag med tittelen skrevet i kalligrafi. Hva skal åpenbare seg i konvolutten, og i boken? Kalligrafi skaper forventning. Derfor er jeg fascinert av faget.

 


Om Gullaug Pless

FEELGOOD magasinet er min lidenskap, min idé, mitt livsprosjekt. Det handler om hvordan jeg ser verden og det jeg ønsker å formidle. Det er mine impulser skapt med min briller på, men også andres, mennesker som deler den samme ideen, livsfilosofien, og som har den samme formidlingsgleden som jeg selv har. Jeg er nysgjerrig og trigges av det ektefølte, det som skapes med pasjon og hengivenhet. FEELGOOD er et univers av godhet, et rom der jeg ønsker å formidle og dele gode sider av livet, det å leve og det å være menneske i travelhetens tid, her og nå i et rolig tempo. Reise og oppdage steder, kulturer, se god kunst, fin design, smake velsmakende mat, dele, gledes og leve litt langsommere. Menneskelige møter gir meg stadig ny innsikt i det å være, jeg prøver å forstå, se, være nysgjerrig og gjenskape møter slik at du kjenner det på pulsen gjennom min penn. Ta en titt på min instagrakonto #feelgoodmagasin. Her deler jeg inntrykk fra mine reiser, øyeblikk som gir meg god energi, som beriker, gir næring til sansene, som gir ro, men også livsglede og energi. Det behøver ikke være ekstragavant, gjerne nedpå og lavmælt, men kan også være storslått og vidunderlig. Jeg håper også man kan lære noe, se og gripe muligheter når alt er som på det mørkeste. Optimisme og takknemlighet vil alltid være viktig for meg. Feel good and do good, er min visjon og står som en lederstjerne i mitt liv og i mitt prosjekt.

Legg igjen en kommentar