Bli med inn i Stordalens nye luksushotell – At Six i Stockholm


På 1800 – tallet var Brunkenbergstorg et finere strøk med fasjonable boliger rundt torget. På 1900-tallet fyltes torget med business og ble transformert til Normalms komersielle senter. På 60-tallet ble en del eldre bygninger rundt torget revet, finansielle institusjoner og Riksbankhuset dominerte. Sakte men sikkert er Brunkenbergstorg på vei tilbake som et urbant sentrum i Stockholm. Når området er ferdig vil det være en miks av butikker, kontorer, spisesteder og hoteller, inkludert At Six – Stordalens nye hotell. Hotellbygningen er et eksempel på brutalistisk arkitektur og fremstår i en ren, nesten monokrom stil. Det Londonbaserte  og priseblønte Universal Design Studio står bak interiøret. Det er første gangen de innreder et hotell.

Hotellet kaller seg med rette et kunsthotell og er utsmykket med kunst av toneangivende kunstnere som Dawid, Tacita Dean, Olafur Elisasson, Spencer Finch, Sol Le Witt, Richard Long, Kristina Matousch, Julian Opie, Jaume Plensa og Marijke van Warmerdan.

Det første du ser når du kommer inn døren, er et mesterverk signert den spanske kunstneren og skulptøren Jaume Plensa. Han har laget en  to og en halv meter høy marmorstatue som er bygget opp lag på lag, og båret inn gjennom hotelldøren i skiver. Den ruver som et smykke i trapperommet opp til annen etasje. Plensa er kjent for sine monumentale skulpturer  i flere europeiske byer (Nice og Gøteborg m. flere) og han hadde en fantastisk utsmykning av byrommet i Bordeaux for et par år siden.

Den spanske kunstneren og skulptøren, Jaume Plensa, har levert flere bestillingsverk til At Six. Foto: Laura Medina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik serveres Bloody Mess Bowl på At Six.

I annen etasje finner du den ni meter lange baren og Restaurant Adjacent. Restauranten slynger seg rundt trapperommet og har utsikt mot Brunkenbergstorg. Andreas Askling er husets chef og disker opp med retter av internasjonal klasse.

Kalvebiff At Six.
Foto: Jan Dahlqvist.

Og når vi snakker om annen etasje – her yrer det av unge sortkledde Stockholmere.
-De kom hit med en gang vi åpnet dørene for seks uker siden, forteller Jenny Edh Jensen (avtroppende kommunikasjons strateg). Kanskje ikke så rart, på dette hotellet er det lagt godt til rette for trendfolket. Går du litt lenger innover langs den nitten meter lange bardisken, dukker det opp et chambre til venstre bak en grå gardin. Her er det ofte eventer med musikk fra det gromme anlegget. Hotellet tar musikk seriøst med egen musikk-kurator, Sune Norgren  er som mange vet, ansvarlig for kunsten. Korridorene er mørke og elegante, men du kan være helt trygg, hotellsikkerheten tas på alvor og hotellet er klassifisert som sikkerhetshotell.  Hotellrommene er mørke de også, men allikevel innbydende med en sober, stram og luksuriøs stil som kler bygningen. Vinduene går fra gulv til tak  i de-lux rommene med flater i mørkt tre, detaljer i bronse og sort marmor.  Stilen er avslappet, ikke prangende, men allikevel stilfull og eksklusiv. Skulle det være noe å sette fingeren på, så må det være at det blir for monotont, litt for stilsikkert om det går an å si det.  Lokale håndverkere har bidratt med spesielle lamper og detaljer i skinn.

 

 

Er du som meg, så får du bare lyst til å hoppe opp i og legge deg godt til rette i denne sengen. Her har de heldigvis ikke gått amok med pynteputer, men byr på et rikt utvalg puter så du kan velge hva du ønsker å hvile hodet på om natten. Den lette dundynen er så digg at du får lyst til å lure den med deg i kofferten hjem. For ikke å snakke om badekåpen i tykk bomull med vaffelmønster og hette!  Men hvor i all verden er skapet? Alt er selvsagt skjult…På enden av bordet ved skrivepulten, finner du et fullt utstyrt cocktail hjørne med movers og shakers, samt et herlig utvalg små flasker og de fineste siselerte krystallglass. Det skal sies at en drink i slike omgivelser er veldig riktig.

På badet har interiørarkitektene tenkt godt. Speil med lys på sidene og det lille uttrekks- speilet, er så perfekt at jeg sender mannen min en MMS for å vise ham hvordan jeg også vil ha det på badet. Og på badet er det selvfølgelig tykke bomulls håndklær, et godt utvalg såper, tannbørste, tannkrem og barbersaker. Badet kunne gjerne vært litt større, men du har alt. Og det er sånn det skal være på et femstjerners.

 


Om Gullaug Pless

FEELGOOD magasinet er min lidenskap, min idé, mitt livsprosjekt. Det handler om hvordan jeg ser verden og det jeg ønsker å formidle. Det er mine impulser skapt med min briller på, men også andres, mennesker som deler den samme ideen, livsfilosofien, og som har den samme formidlingsgleden som jeg selv har. Jeg er nysgjerrig og trigges av det ektefølte, det som skapes med pasjon og hengivenhet. FEELGOOD er et univers av godhet, et rom der jeg ønsker å formidle og dele gode sider av livet, det å leve og det å være menneske i travelhetens tid, her og nå i et rolig tempo. Reise og oppdage steder, kulturer, se god kunst, fin design, smake velsmakende mat, dele, gledes og leve litt langsommere. Menneskelige møter gir meg stadig ny innsikt i det å være, jeg prøver å forstå, se, være nysgjerrig og gjenskape møter slik at du kjenner det på pulsen gjennom min penn. Ta en titt på min instagrakonto #feelgoodmagasin. Her deler jeg inntrykk fra mine reiser, øyeblikk som gir meg god energi, som beriker, gir næring til sansene, som gir ro, men også livsglede og energi. Det behøver ikke være ekstragavant, gjerne nedpå og lavmælt, men kan også være storslått og vidunderlig. Jeg håper også man kan lære noe, se og gripe muligheter når alt er som på det mørkeste. Optimisme og takknemlighet vil alltid være viktig for meg. Feel good and do good, er min visjon og står som en lederstjerne i mitt liv og i mitt prosjekt.

Legg igjen en kommentar