Mennesket skaper kulturen på Støtvig Hotel


Mennesket skaper kulturen på Støtvig Hotel

Jeg har kjørt en time ut av Oslo og «landet» på Larkollen. Sist jeg var her, var Støtvig et slitent badehotell som duvet ved en vakker strand. I juni 2008 kjøpte Trondheimsinvestoren Stig Fisher hotellet, siden har han revet det gamle og bygget nytt. Daglig leder Laila Aarstrand ble håndplukket til jobben som daglig leder og startet et år før åpning. Det er en regntung formiddag, men man får likevel følelsen av badehotell á la Long Island når man kommer inn i resepsjonen.

Tekst: Red. Foto: Støtvig Hotel
#sponset innlegg

 

Det må være deilig å starte helt på skratsj, før bygget reiste seg, uten å arve personalet men plukke de riktige og sette standarden selv. Er dette ditt andre hjem?

-Helt riktig, dette er mitt andre hjem. Jeg er mer nøye her enn hjemme og har stor forkjærlighet for produktet. Eieren vår kjempet ganske hardt for å bygge det nye Støtvig Hotell. Det hadde jo vært hotell her i mer enn 100 år og det var mye følelser knyttet til stedet. Han fikk en del motstand lokalt da det gamle ble revet og måtte revidere planene underveis. Ved åpningen stod han på trappen og takket for at de lokale hadde gitt ham motstand.

 

Konseptet beskrives som The Hampton. Vil dere gi gjestene feelingen av Long Island og wow?

-Ja, det er meningen og målet. Distriktshoteller står helt alene kontra kjedehoteller og hoteller i byene, vi må ha unique selling points.

Derfor henger haien fra filmen Haisommer fra 1975 over bassenget i badeanlegget. Hele interiøret bærer en rød tråd. Stig er konseptutvikler og jeg driver. Det gledelige er at vi har hatt plussresultat fra dag én. Vi er heldige og har en eier som har tilpasset seg dagens marked. Han tviholder på den røde tråden, som vi i driften ofte kan glemme…

Jeg forstår at kurs- og konferanser og turister  er viktige og for å få disse gjestene, er forhåndssalget essensielt?

-Det er riktig, men vi ønsker oss alltid litt drop-in av business gjester. Vi har hatt og har stort fokus på forhåndssalg. Høsten er snart kjørt og bortbestilt. Allerede nå tenker vi første kvartal 2019.  Med ansvaret for over 70 årsverk, er vi nødt til å tenke langsiktig. Vi optimaliserer huset hver eneste dag. 89 rom og 70 ansatte, det er mange ansatte! Eieren er heldigvis opptatt av den menneskelige faktoren.

Dere har tatt en posisjon i markedet. Fortell!

-Vi har tatt en posisjon på mat og drikke. Midt på 2000 tallet kom Spahotellene, vi har en egen badeavdeling med basseng, opplevelsesdusjer, badstuer osv, men vi tilbyr ingen behandlinger. Vi har posisjonert oss mer inn på mat og drikke. Gjestene reiser rundt i verden og på nettet. De som kommer hit har vært på mange turer. Et hotellrom, er ikke lenger bare et rom å sove i. På et byhotell kan man muligens komme unna med det, men jeg er ikke sikker. Vi må opprettholde kvalitet og levere hver gang.

Hvordan får dere det til?

-Vi lever av kurs- og konferanser på hverdager. Og vi har lært gjestene våre at de må være tidlig ute. Dersom de sier at de vil komme tilbake når de sjekker ut, forteller vi dem at de må bestille et år i forveien, skal de få plass. Da ender de gjerne med å bestiller der og da. Våre ansatte er en viktig nøkkel til suksess. Det er ikke hvem som helst som vil jobbe på Larkollen, men vi har vist de ansatte at vi tilbyr forutsigbarhet. Tryggheten for de ansatte og for huset er veldig viktig, da får vi god drift og tiltrekker oss automatisk gode ansatte. Vi har 15 ulike nasjonaliteter og vi trenger alle. Jeg  håper det blir mer lukrativt å jobbe innen salg og service fremover. Kokk og servitør er vanskelig, vi har 28 fast ansatte på kjøkkenet, nesten bare skandinavere, men supplerer med andre nasjonaliteter. Vi må ta posisjon for å utvikle oss.

Du har åpenbart et varmt hjerte for de ansatte?

-Ja, veldig! Menneskene er de viktigste. Jeg har jobbet i utlandet i mange år. Der er høyt ratet hoteller attraktive, det kommer hit også. Norge er et trygt land å ha ferie og konferanser, og hotellene har gode belegg. Å få til miksen av gode ansatte og ha en eier som verdsetter de ansatte, er smittsomt. Vertskapet er så viktig, gjestene skal føle at de kommer til et hjem når de kommer til Støtvig Hotel.

 

Hva er gjort med arkitekturen og bygget for for å skape den gode «feelingen»?

-Taket og utsikten til havet er toneangivende. På starten av 1900-tallet var det attraktivt å komme til Larkollen med pappabåtene i helgene. Støtvig var stedet der man badet i Østfold. Litt av den følelsen vil vi at man skal få i dag også. Vi ønsker at gjestene skal få kontakt med roen og med havet. Støtvig Hotel består av 3 ulike bygg og vi har kapasitet til 400 gjester samtidig.  Eieren ga arkitekten gode føringer om hvordan bygget skulle fremstå. I underetasjen er det badeavdeling, kinoen er en kopi av den i Det Hvite Hus. Det er kokketeater, bowlingbane og diner.

Vi skal beholder gjestene i huset og frister med mange gode tilbud. Optimalisering er viktig når man bygger et hotell på Larkollen en time sør for Oslo.

Kan du si noe om interiøret på Støtvig Hotell?

–Eieren har Ikke benyttet interiørarkitekt, men plukket fra ulike leverandører, mer fra noen. Stig har lidenskap for hotell og interiør. Det ser vi av valgene han har tatt. Det er en avslappet The Hampton stil med gode møbler av høy kvalitet, lyst og lett.

 

Hva er gjort for å få frem minnene fra den gang da?

-Vi forteller historien om det gamle Støtvig Hotell. I den forbindelse har det vært viktig å involvere de lokale. På søndager byr vi på kaffe, også til gjestene de har på besøk. Den gamle badehotell-historien videreføres mye takket være de lokales innspill.

Utearealene er for alle på Larkollen. I Larkoll-uken er det folk over alt og 10-15 000 besøkende. Vi synes det er gøy når strendene er fulle og det koker på bryggeanlegget vårt.  Det er stor rift om noen av rommene våre. Flere av gjestene har vært her før og har sine preferanser. De har de gode historiene fra de var små.

 

Maten betyr mye på Støtvig. Hvilken matprofil har dere?

Østfold et av de største jordbruks-fylkene i Norge. Vi har grønnsakshagen rett på utsiden av døren og vi er medlem av Gullkorn mat som er tuftet på Østfold bønder. Vi er stolte av hva vi har implementert på menyene våre sammen med lokale bønder.

I julen bygde vi om kokketeateret. Vi har fått internt bakeri og er selvforsynte. Vi benytter kun lokale grønnsaker. Kortreist er trendy, her er det ureist! Det er fint å ha tilgang på urtehage der mye av råvarene hentes lokalt. Bama hjelper oss med å få tak i varer fra andre bønder i Østfold. Mat og drikke er det som opptar gjestene våre aller mest og får 80 prosent score.  Mat og drikke kommer nok til å ta over trenden som har vært med velvære. Ferske tall fra SSB viser at vi er ute og spiser dobbelt så mye nå enn 10 år tilbake. Innovasjon Norge gir oss en pekepinn på at lokal mat er viktig også internasjonalt. Økologiske produkter og dette å fremme det lokale, er viktig for oss. Støtvig Hotell er nabo med Dyre Gård som produserer eplejuice. Vi serverer den på frokosten vår. Vi tør påstå at vi har Østfolds beste frokost. Den skal gi wow følelse. Hver lørdag og søndag serverer vi brunch. Vi tilbyr kortreist ferie en time fra Oslo!  

Hvordan preger kultur- og kunst hotellet?

-Vi er heldige og har nesten bare norsk kunst på hotellet. Det er ny norsk kunst, noe er fra lokale kunstnere som passer inn på hotellet. Kulturen vår er historien og vertskapet. Vi er på en reise der vi bygger opp kulturen med menneskene våre. Markedet løper veldig, veldig fort. Vi ønsket en kultur før åpning og tok inn de lokale på visning. De fikk eierskap til hotellet fra dag én. Og vi hjelper til lokalt om vi blir spurt. Jeg er aldri langt unna når det kommer en telefon!  

Og helt til slutt, hva vil du konkludere med som den viktigste feelgood-faktoren til Støtvig Hotell?

-At det er umulig for gjestene og ikke komme tilbake. At vi har lykkes som vertskap, er annerledes og har wow-faktor.

Og jeg skal definitivt reise tilbake. En dag solen skinner, legge meg langflat på en av de strøkne dekkstolene på terrassen å se utover havet…En kortreist ferie på Larkollen er bare et tastetrykk unna.

stotvighotel.com


Om Gullaug Pless

FEELGOOD magasinet er min lidenskap, min idé, mitt livsprosjekt. Det handler om hvordan jeg ser verden og det jeg ønsker å formidle. Det er mine impulser skapt med min briller på, men også andres, mennesker som deler den samme ideen, livsfilosofien, og som har den samme formidlingsgleden som jeg selv har. Jeg er nysgjerrig og trigges av det ektefølte, det som skapes med pasjon og hengivenhet. FEELGOOD er et univers av godhet, et rom der jeg ønsker å formidle og dele gode sider av livet, det å leve og det å være menneske i travelhetens tid, her og nå i et rolig tempo. Reise og oppdage steder, kulturer, se god kunst, fin design, smake velsmakende mat, dele, gledes og leve litt langsommere. Menneskelige møter gir meg stadig ny innsikt i det å være, jeg prøver å forstå, se, være nysgjerrig og gjenskape møter slik at du kjenner det på pulsen gjennom min penn. Ta en titt på min instagrakonto #feelgoodmagasin. Her deler jeg inntrykk fra mine reiser, øyeblikk som gir meg god energi, som beriker, gir næring til sansene, som gir ro, men også livsglede og energi. Det behøver ikke være ekstragavant, gjerne nedpå og lavmælt, men kan også være storslått og vidunderlig. Jeg håper også man kan lære noe, se og gripe muligheter når alt er som på det mørkeste. Optimisme og takknemlighet vil alltid være viktig for meg. Feel good and do good, er min visjon og står som en lederstjerne i mitt liv og i mitt prosjekt.

Legg igjen en kommentar