Hva er ro?


Av Gullaug Pless

Da jeg skulle lage en reportasje om kunstner Jannik Abel og yogalærer Maria Rommel i deres hjem «Solskogen» på Nesodden,  snakket vi lenge om ro. Og om hva definisjonen på ro egentlig er. Til slutt ble vi enige om at ro er en indre tilstand.

Det er noe med uroen i  tiden vi lever i. Internett og ikke minst sosiale medier, surrer rundt som iltre veps i hodene på oss hele tiden. For å komme raskt til ro, er det nødvendig å ta seg tid til å koble ut fra alt av og til. Det holder ikke at kun kroppen får hvile, hodet må også med.

Da jeg gikk på gymnaset på midten av syttitallet, hadde vi en dramalærer som het Randi Baalsrud. Hun lærte oss en fantastisk teknikk som gikk ut på finne «nullpunktet».  Det er en avslapningsøvelse du kan gjøre hvor som helst. Stående, sittende eller liggende. Du velger selv den posisjonen du vil eller flere. Det bør helst være stille i rommet.

  1. Start liggende med armene ut til siden og bena fra hverandre i en god hvilestilling. Helst på et godt underlag, et teppe eller en yogamatte.
    Lukk øynene og tar 20 dype inn- og utpust. Start på innpust langt nede i magen og blåses ut pusten gjennom munnen, gjerne med lyd!
  2. Sett deg sakte opp i lotus stilling, bøy hodet og ta 20 dype inn- og utpust. Løft hendene over hodet og strekk armene opp i været på  innpust. Ta hendene sakte ned, pust ut med lyd, slapp helt av.
  3. Reis deg opp i full lengde. Pust dypt inn og ut 20 ganger. Stopp opp og lytter til kroppen. Strekk armene i været på et innpust langt nede i magen, bøy hodet, rist armene og deretter hodet. Pust ut med lyd. Stå i stillingen en stund, før du retter deg opp og er i stående stilling. Øvelsen er ferdig og du er ved det Randi kalte «nullpunktet».Etter øvelsen,  håper jeg at du føler deg klarere til sinns og avslappet i kroppen. Hele øvelsen fra liggende til stående behøver ikke ta mer enn ti minutter. Du kan også moderere øvelsen og gjøre den mens du sitter ombord i et fly eller på en buss. Lukk øynene, kjenn etter og ta 20 dype inn- og utpust. Full konsentrasjon og du er i  «nullpunktet». Prøv selv!

 

Vanskelig?  Ja, litt, men jeg tror det handler om å ta seg tid, øve på å være i fullstendig ro. Vil du ha flere perspektiver på ro, finner du intervjuer, essays og artikler i neste utgave.

Foto: Trond Johan Andersen

 

 


Om Gullaug Pless

FEELGOOD magasinet er min lidenskap, min idé, mitt livsprosjekt. Det handler om hvordan jeg ser verden og det jeg ønsker å formidle. Det er mine impulser skapt med min briller på, men også andres, mennesker som deler den samme ideen, livsfilosofien, og som har den samme formidlingsgleden som jeg selv har. Jeg er nysgjerrig og trigges av det ektefølte, det som skapes med pasjon og hengivenhet. FEELGOOD er et univers av godhet, et rom der jeg ønsker å formidle og dele gode sider av livet, det å leve og det å være menneske i travelhetens tid, her og nå i et rolig tempo. Reise og oppdage steder, kulturer, se god kunst, fin design, smake velsmakende mat, dele, gledes og leve litt langsommere. Menneskelige møter gir meg stadig ny innsikt i det å være, jeg prøver å forstå, se, være nysgjerrig og gjenskape møter slik at du kjenner det på pulsen gjennom min penn. Ta en titt på min instagrakonto #feelgoodmagasin. Her deler jeg inntrykk fra mine reiser, øyeblikk som gir meg god energi, som beriker, gir næring til sansene, som gir ro, men også livsglede og energi. Det behøver ikke være ekstragavant, gjerne nedpå og lavmælt, men kan også være storslått og vidunderlig. Jeg håper også man kan lære noe, se og gripe muligheter når alt er som på det mørkeste. Optimisme og takknemlighet vil alltid være viktig for meg. Feel good and do good, er min visjon og står som en lederstjerne i mitt liv og i mitt prosjekt.

Legg igjen en kommentar