Godt nyttår


Digitaliseringens tidsalder har kommet langt i Norge, skjermer i små og store størrelser ses over alt. Alle har en smarttelefon som de til en hver tid holder på med. Det er på skjermene folk får dekket sine behov. Media har vært gjennom enorme endringer siden FEELGOOD for første gang ble utgitt på Narvesen i desember 2010. Så du lurer sikkert på hva  det er som driver meg til å fortsette med FEELGOOD? Hvorfor produsere jeg et  dyrt papirmagasin med mye innhold og lite reklame når «alt» skjer på nettet?

De to siste årene har FEELGOOD vært mitt eget lille «forskningsprosjekt». Jeg har studert magasiner i Norge, sett til utlandet. Hva rører seg, hva er trenden? Hva fungerer og hva fungerer ikke? Og ikke minst, hva vil leserne ha? Hvilken retningen kan FEELGOOD spisses mot for å skille seg ut? Og ikke minst, fins det en lomme i markedet som FEELGOOD kan fylle? Spørsmålene jeg har stilt meg selv har vært mange og det finnes ingen fasit, ikke eksakte svar. Men det jeg har valgt og som FEELGOOD naturlig har utviklet seg til å bli, er et kunst og kulturmagasin av høy kvalitet. Det skal forbli FEELGOOD sitt varemerke fremover!

FEELGOOD er et frittstående og uavhengig magasin. Det betyr at jeg ikke trenger å følge en strikt årsplan, men kan tillate meg å være fleksibel, dynamisk og tilpasningsdyktig fra utgave til utgave. Det gjør magasinet mer levende, gir muligheter for tilpasninger og aktuelle saker. Ingen artikler i magasinet er oversatt fra andre språk, men produsert av meg eller andre norske journalister eller forfattere. Med en liten administrasjon, få faste frilansere og smarte valg av samarbeidspartnere, skal FEELGOOD bli økonomisk bærekraftig i 2018. Det å snuse opp spesielle historier og finne interessante vinklinger, slik at du som leser kan oppdage noe noe nytt når du plukker med deg et ferskt FEELGOOD er viktig. FEELGOOD skal være et magasin der du kan lese om motivasjonen, drivkraften og bakgrunnen for et kunstnerskap, et nyskapende designprosjekt eller et på andre måter unikt og kreativt prosjekt. Jeg ønsker å løfte frem dedikerte og lidenskapelige mennesker som brenner for det de gjør og fremmer gjerne det originale og utradisjonelle.

I FEELGOOD kan du lese om ulike kulturprosjekter samt mat, reise og kulturopplevelser i inn- og utland. Du blir kjent med spennende kulturpersonligheter, får innblikk i trender og tendenser som du antagelig ikke finner i andre publikasjoner. FEELGOOD er et magasin der innholdet holder høy kvalitet, tekstene får god plass og fotografiene pusterom. Det estetiske og taktile går hånd i hånd, til sammen utgjør de et rolig visuelt uttrykk. FEELGOOD skal være et magasin du tar vare på,  hvis  en leser forteller meg at hun/han sparer på FEELGOOD, har jeg oppnådd det jeg ønsker.

Jeg drømmer om at FEELGOOD skal bli en bauta, innholdsmessig bunnsolid og økonomisk bærekraftig. Et magasin som skiller seg ut som noe positivt og annerledes i bladhyllene. Jeg håper at ekthet og kvalitet blir satt pris på og er det som gjelder fremover. Som redaktør, eier og utvikler er det jeg som har det hele og fulle ansvaret for publikasjonen, men jeg er lydhør og slipper mer enn gjerne til andre med ideer og forslag som kan forbedre og løfte FEELGOOD. Det kan være originale vinklinger på saker, ikke kunstkritikk og debatt, ei heller innhold som kan virke støtende eller provoserende. Men, det som formidles i FEELGOOD kan gjerne vekke engasjement og berøre på et dypere plan. Ektefølt ærlighet, er noe som verdsettes av kresne lesere og behøver ikke være overdrevent for å vinne frem.

Det er helt sikkert flere som lurer på hva som driver meg og hvorfor jeg i det hele tatt gidder å  holde på med FEELGOOD? Hvorfor ikke bare starte et nettmagasin eller begynne med noe helt annet? Noe det er enklere å tjene penger på! Det er flere grunner til det.

For det første tror jeg at det er rom for et kvalitetsmagasin på godt papir som tar for seg dagsaktuell kunst og kultur, uten å  nødvendigvis måtte heve en kritisk røst eller skrike med store bokstaver, men heller fremstå som ydmyk,  bedrive opplysing, søke undring, skape forståelse og formidle noe som er virkelig bra. Jeg brenner for det jeg driver med, er engasjert og lar meg lett begeistre, men jeg en tålmodig sjel som ser langsiktig. Jeg tror nemlig at FEELGOD trenger litt mer tid til å feste seg skikkelig i markedet. Og jeg mener jeg jeg har funnet den lesten FEELGOOD skal ha og at denne profilen har potensial til vekst. Snart åpner Nasjonalmuseet, Munchmuseet og Deichmann dørene til nye kunst og kulturopplevelser i hovedstaden. Det går fort dit hen, kulturnasjonen Norge går spennende tider i møte.  I dette bildet skal FEELGOOD være på pletten,  personlig tilstede og følge med på det som skjer lokalt her i Oslo og i Norge, men også sanke inspirasjon fra utlandet.

Kan hende at det på sikt blir en digital FEELGOOD plattform, det vil tiden vise,  men papirutgaven skal forbli med fire utgaver i 2018, så får vi se. FEELGOOD skal først og fremst fortsette å være en liten kjempe, et annerledes magasin som stikker seg ut  som et vakkert, seriøst og innholdsrikt norsk magasin der du kan finne inspirasjon og samtidig lære noe.

Jeg vil med dette ønske velkommen til et nytt FEELGOOD år 2018. Personlig er jeg mer inspirert enn noen gang og gleder meg til fortsettelsen. Drivkraften min er nysgjerrighet, gode samtaler, menneskelige møter, skape og finne frem til de gode historiene som alltid er der ute, samt jobbe med fine samarbeidspartnere som også håndhever kreativitet, originalitet og ikke minst holder fast ved kvalitet.

FEEL GOOD og DO GOOD er mitt mantra, jeg ønsker at verden skal bli et bedre sted for alle!

GODT NYTT ÅR,

Hilsen Gullaug redaktør


Om Gullaug Pless

FEELGOOD magasinet er min lidenskap, min idé, mitt livsprosjekt. Det handler om hvordan jeg ser verden og det jeg ønsker å formidle. Det er mine impulser skapt med min briller på, men også andres, mennesker som deler den samme ideen, livsfilosofien, og som har den samme formidlingsgleden som jeg selv har. Jeg er nysgjerrig og trigges av det ektefølte, det som skapes med pasjon og hengivenhet. FEELGOOD er et univers av godhet, et rom der jeg ønsker å formidle og dele gode sider av livet, det å leve og det å være menneske i travelhetens tid, her og nå i et rolig tempo. Reise og oppdage steder, kulturer, se god kunst, fin design, smake velsmakende mat, dele, gledes og leve litt langsommere. Menneskelige møter gir meg stadig ny innsikt i det å være, jeg prøver å forstå, se, være nysgjerrig og gjenskape møter slik at du kjenner det på pulsen gjennom min penn. Ta en titt på min instagrakonto #feelgoodmagasin. Her deler jeg inntrykk fra mine reiser, øyeblikk som gir meg god energi, som beriker, gir næring til sansene, som gir ro, men også livsglede og energi. Det behøver ikke være ekstragavant, gjerne nedpå og lavmælt, men kan også være storslått og vidunderlig. Jeg håper også man kan lære noe, se og gripe muligheter når alt er som på det mørkeste. Optimisme og takknemlighet vil alltid være viktig for meg. Feel good and do good, er min visjon og står som en lederstjerne i mitt liv og i mitt prosjekt.

Legg igjen en kommentar